ΔΑΝΑΗ ΣΥΡΡΟΥ: ΜΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΠΟΥ ΚΙΝΕΙΤΑΙ ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΤΩΝ ΑΦΗΡΗΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΩΝ

Petropoulos - 1
HΛΙΑΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ο ΠΡΩΤΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΥ ΑΣΧΟΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΟ “ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ”.
31 Ιανουαρίου, 2020
De Stijl - 3
ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΤΟΥ ΝΕΟΠΛΑΣΤΙΚΙΣΜΟΥ (DE STIJL)
31 Ιανουαρίου, 2020

ΔΑΝΑΗ ΣΥΡΡΟΥ: ΜΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΠΟΥ ΚΙΝΕΙΤΑΙ ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΤΩΝ ΑΦΗΡΗΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΩΝ

Syrrou - 1

Γεννημένη στην Αθήνα το 1977, η Δανάη Σύρρου, είναι μια ζωγράφος η οποία εκτός από τους αφηρημένους χρωματικούς πίνακες, και τους πειραματισμούς με κολλάζ όπου κυριαρχούν τα ετερόκλητα υλικά, επιδίδεται στην τέχνη του βίντεο, προχωρώντας σε μια προσωπική καταγραφή και γνήσια αποτύπωση έντονων συναισθημάτων.

Γράφει ο Στειακάκης Χρυσοβαλάντης (Ιστορικός Τέχνης)

Κατά τη διάρκεια των σπουδών της στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (2003-2008) μαθήτευσε στο εργαστήριο ζωγραφικής του Γιάννη Ψυχοπαίδη, ενώ παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα φωτογραφίας κοντά στον Μανώλη Μπαμπούση. Η καλλιτέχνιδα, η οποία σήμερα ζει και εργάζεται στο Ηράκλειο Κρήτης, έχει πραγματοποιήσει μία ατομική έκθεση ζωγραφικής και κολλάζ στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα και σε Γαλλία. Δημιουργίες της υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στην Αμερική.

Με εφαλτήριο τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό της δεκαετίας του 1920- όπως διαμορφώθηκε από τον Vassily Kandinsky- αλλά και την αμερικανική τέχνη της δεκαετίας του 1950 και του 1960, η Δανάη Σύρρου οδηγείται σε μια αδέσμευτη, σχεδόν αυτοσχεδιαστική ζωγραφική δράση, όπου δεσπόζει το χρώμα ως φορέας συναισθημάτων. Έχοντας δεχτεί επιρροές από τη «ζωγραφική της κίνησης» (action painting) -η οποία συνδέεται με τον αυτοματισμό των σουρεαλιστών- αλλά και τη «ζωγραφική του χρωματικού πεδίου» (color field painting), συγκροτεί ένα λεξιλόγιο όπου το χρώμα απελευθερώνεται από το σχήμα και το σχέδιο μεταβάλλεται σε ανεξάρτητη, εξαϋλωμένη, μη απτική αξία και πραγματικότητα.

Syrrou - 2

Περιηγηθείτε στον ιστότοπο της Δανάης Σύρρου και δείτε τα έργα της

Με ένα έργο όπου η αφαίρεση συνυπάρχει με την πραγματικότητα μέσα από τη χρήση ευτελών υλικών και καθημερινών αντικειμένων -άμμο, αποτσίγαρα, αποκόμματα περιοδικών, εφημερίδων- η Δανάη Σύρρου ταξιδεύει τον θεατή σε έναν αινιγματικό κόσμο όπου τα ακρυλικά και οι μεικτές τεχνικές ζωγραφικής συναντιούνται με το κολλάζ. Σε αντίστοιχο άξονα προσανατολίζονται και οι προτάσεις στις οποίες καταλήγει μέσα από την τέχνη του βίντεο. Ως εκ τούτου, η αφηρημένη ματιέρα που υιοθετεί, απηχεί ξεκάθαρα τον πνευματικό χαρακτήρα του μοντερνισμού, όπως προκρίθηκε στο πλαίσιο των υποκειμενικών αναζητήσεων των εκφραστών της πρωτοπορίας. Υπό αυτό το πρίσμα, οι ιδέες που διατύπωσε ο Αλέκος Κοντόπουλος στο μανιφέστο για την αφηρημένη τέχνη το οποίο δημοσίευσε το 1949 -με αφορμή την ίδρυση της ομάδας «Οἱ Ἀκραίοι»- επικαιροποιούνται μέσα από τις ιδιότυπες εικαστικές λύσεις-συνθέσεις της ζωγράφου. Ο Κοντόπουλος στο συγκεκριμένο κείμενο διατεινόταν πως στο όνομα της φαντασίας «αυτής της τόλμης της καλλιτεχνικής δημιουργίας, ο σύγχρονος καλλιτέχνης κατέκτησε την ελευθερία του να μην είναι υποχρεωμένος να εκφράση μονάχα το περιβάλλον και την εποχή του. […] Ο αυθεντικός σύγχρονος καλλιτέχνης δεν παραδέχεται καμμία ιδέα εκ των προτέρων. Μόνο δημιουργώντας ο σύγχρονος καλλιτέχνης, γεννά αυτό που μπορούμε να ονομάσουμε ιδέα του έργου του. […] Η αυθεντική σύγχρονη τέχνη θέλει να σπάση το αδιαπέραστο διάφραγμα μεταξύ της πραγματικότητας και του φανταστικού, μεταξύ του κόσμου της λογικής και του κόσμου του ονείρου. […] Μπροστά στην κατάρρευση των πλαισίων και της σύνθεσης της παράδοσης, όπου όλοι στεκόμαστε με μιαν έντρομον νοσταλγίαν, η αυθεντική σύγχρονη τέχνη ελπίζει ότι θα έλθη μια μέρα όπου ο άνθρωπος θα μπορέση να εγκαταστήση καινούργιες πνευματικές συνθέσεις μέσα στις οποίες θα είναι ελεύθερος απολύτως!». Έτσι και η Δανάη Σύρρου, ως μια σύγχρονη δημιουργός αποδομεί και ταυτόχρονα αναδομεί το υπαρκτό και το μη υπαρκτό με έναν δεξιοτεχνικό τρόπο, ο οποίος διέπεται από μια εσωτερική -με νεωτερικούς όρους- ελευθερία.

Βιβλιογραφία:

  • Ανώνυμος, «Έκθεση της Δανάης Σύρρου στη Σητεία», [on line]. Διαθέσιμο στο http://www.cretalive.gr/culture/view/Ekthesi_zografikis_tis_Danai_Surrou_sti_Siteia/32919 [Ημερομηνία πρόσβασης 28 / 01 / 2015].
  • Ανώνυμος, «Έκθεση της Δανάης Σύρρου στη Σητεία», [on line]. Διαθέσιμο στο http://www.patris.gr/articles/225117?PHPSESSID= [Ημερομηνία πρόσβασης 28 / 01 / 2015].
  • Harrison, C., «Αφηρημένος εξπρεσιονισμός», στο Στράγκος, Ν., (επιμέλεια), Έννοιες της μοντέρνας τέχνης. Από τον φωβισμό στον μεταμοντερνισμό, Μτφρ. Ανδρέας Παππάς, Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2005, σ. 243-297.
  • Κοντόπουλος, Ἀ., Ὁ Αιῶνας μας, τχ. 11, 1949, σ. 349-350.
  • Ρηντ, Χ., Ιστορία της μοντέρνας ζωγραφικής, Μτφρ. Α. Παππάς – Γ. Μανιάτης, Επιμέλεια Α. Ξύδης, Αθήνα, Εκδόσεις Υποδομή, 1978.
  • Σύρρου, Δ., «Δανάη Σύρρου», [on line]. Διαθέσιμο στο http://danaesyrrou.blogspot.gr/p/about.html [Ημερομηνία πρόσβασης 28 / 01/ 2015].
  • Χαραλαμπίδης, Ά., Η τέχνη του εικοστού αιώνα. Η μεταπολεμική περίοδος, τόμος ΙΙΙ, Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 1993.

ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗArt Magazine 19 Απριλίου 2015

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.